2024. 10. 15. ~ 10. 27.
2024 수성국제비엔날레
Suseong International Biennale 2024
건축 × 조경의 조화
관계성의 들판 Relational Field
자연을 담고 문화를 누리다 Embracing Nature, Enjoing Culture
수성국제비엔날레의 출발점을 들판에서 찾고자 한다. 추상적인 개념이나 이상적인 문헌에서 벗어나, 확장된 들판 위에서 영역 간의 경계선을 지우고, 인간과 비인간의 간격을 넘어서는 다원적 관계를 맺고자 한다. 그 과정을 통해 미래의 건축, 조경, 예술의 혼종적 성향을 실현한 결과물을 최종적으로 선보일 수 있기를 기대한다. 전시보다 실현을 앞세우는 수성국제비엔날레에서 들판은 현장성은 가상적으로 선보이는 단순한 전시 주제어가 아닌 구체적인 실천의 판이다. 단순히 사례를 찾아 간접적인 시각매체를 통해 전시하거나 먼저 들판에 나아간 자들의 경험담을 듣는 후향적 전시가 아닌 직접 만들고 짓는, 실현된 장소에서 실제를 경험하는 현장전시를 목표로 한다.
들판 위에서 찾으려는 현장성을 크게 세 종류로 분류된다. 먼저, 현장지식은 이론과 실체, 이상과 현실, 그리고 현재와 미래를 이어준다. 둘째, 현장에서 사귄 동료, 여정에서 만난 동행자의 범위는 이제 새로운 포스트 휴먼 세계관을 통해 확장된다.
마지막으로 조경과 건축의 얽힘을 통한 협업으로 확장된 창작영 역 속에서 인공과 야생, 자연과 사물이 하나의 생태계를 이루는 새로운 유형의 장소들이 조성된다.
들판위에서, 또는 현장의 경험을 통해 얻는 현장지식(Field Knowledge)이 건축에서는 시공을 통해 확증되는 개념의 실현성을 사전에 인지하는 능력을 배양한다면 조경에서는 자연과 인간의 의지가 시간의 흐름과 함께 균형을 찾을 수 있도록 돕는 조율을 가능하게 한다. 현장 경험에서 오는 지혜는 책이나 토론을 통한 지식과 차원과 영역이 다른 미래에 대한 통찰력을 갖고 있다.
들판 위에서, 탐험과 여정을 함께하는 동행자(Field Companion)의 영역이 이제 인간과 비인간동물을 넘어 식물과 사물까지 포함하는 포스트휴먼 세계관은 기후변화의 위기와 인공지능의 확장 속에서 인간이 갖추어야 할 새로운 세계관이다.
이제 더 이상 건조 환경은 인간만이 주체적 사용자가 될 수 없고 인간의 건축행위는 비인간동문과 식물, 미생물, 그리고 잔존하는 사물을 아우르는 범주체성의 장이 되어야한다.
그 관계의 첫 맺음은 예술을 통한 건축과 조경의 결합이다. 건축 은 이제 중심에서 벗어나 배경이 되고 인위적인 구축을 최소화하 여 자연과 비인간동물의 영역을 존중하는, 다원적인 주체들의 공생을 목표로 삼아야한다. 조경은 인간중심의 경관 조성이 아닌 생태적 지속성을 목표로 삼고 그 수단으로 식물, 미생물, 그리고 건축물을 폭넓게 활용하는 환격조율의 영역이다. 두 분야의 직능적 경계를 지우고 유기적인 협업을 통해 조성되는 장소들 속에서 진정한 공간의 예술성을 찾을 수 있다.
The theme for the first edition of SIB ― relational field ― situates the events outside the traditional confines set up by abstract concepts and theoretical texts into the expanded context of a field where real work takes place. We seek to forge new pluralistic relationships that will blur the boundaries between professional disciplines and encourage partnerships among all beings and things. We hope to showcase a collection of new works that will embody the recent tendency toward greater hybridity among the allied fields of architecture, landscape, and art.
Realization of works will take precedence over exhibition in SIB, and the field is not just a key word but a real platform where work takes place. The goal of the biennale is to enable makers and builders to share their joy through real built works, rather than through retrospective exhibitions filled with remote case studies presented through indirect visual media.
We will highlight three types of field conditions: first, the field knowledge for bridging the gap between theories and things, ideas, and reality, and the present and the future; the field companions, or companion species, sharing a common future of post-human entanglement; lastly, the field companionship among allied fields – between architecture and landscape in particular, to merge two disciplines into a common creative territory where a future of greater resilience will bring together natural and artificial.
Field knowledge, for architects, is a proof-of-concept template for each project prior to construction. In the field of landscape architecture, it enables us to find a balance between human design and natural forces over the passage of time. Field knowledge cannot be gained from books or classroom discussions, but only through on-site experiences.
The posthuman view of the world that underlies the notion of field companion encompasses both human and non-human territories, as demanded by the crisis of global climate change and constantly evolving AI technology.
As a start, we propose the integration of architecture and landscape as field companions, with art as an intermediary. Architecture should take a step back, minimizing artificial interventions for greater symbiosis of beings and things, respecting the agency of nature and nonhuman animals. Landscape can then better coordinate the overall environment for ecological sustainability. By removing the disciplinary boundary between architecture and landscape, we will be able to restore the ecology of relational resilience
공동예술감독Artisitic
Directors

최춘웅 예술감독은 2018년 베니스비엔날레 한국관, 2021년 서울도시건축비엔날레 큐레이터를 역임했다. 광주비엔날레, 서울미디어아트비엔날레의 전시 공간 디자인에 참여했고, <상하농원>과 <소행정 G> 등 아티스트와의 협업을 진행했다.
대표 건축 작업으로는 상하농원, 매일유업중앙연구소, 노량진 배수로 등의 준공작과 국립현대미술관 서울관, 하늘숲교회 등 계획안이 있으며, 저서로 『파빌리온, 도시에 감정을 채우다』 (홍시커뮤니케이션, 2016)이 있다.
Artistic Director Choi Choon served as the curator of the Korean Pavilion at Venice Biennale International Architecture Exhibition in 2018 as well as the Seoul Biennale of Architecture and Urbanism in 2021. He participated as the exhibition space designer for Gwangju Biennale (2008, 2018), Seoul Media Art Biennale (2010). His representative works include Sangha Farm, Maeil Innovation Center, and the Noryangjin Sewage Walk. He has published many articles and books, including the Pavillion, Emotions Fill the City (Hongsi Communication, 2016).

김영민 예술감독은 미국 조경설계회사 SWA Group에서 기획과 설계를 맡았으며, 다양한 설치예술, 정원 조경, 도시설계 프로젝트를 기획 진행하였다. 새로운 광화문광장을 비롯해 세종시 도시상징광장, 파리공원 등 다수의 공공프로젝트 설계자로 일했으며, 스튜디오 201, 다르게 디자인하기』(한숲, 2016) 저자이기도 하다.
Artistic Director Kim Youngm in has worked for the American landscape planning company, the SWA Group and participated in various installations, garden landscaping as well as urban design projects. He has also designed a number of public projects including the new Gwanghwamun Square, Sejong City Symbol Plaza, and Paris Park. He is the author of the book Studio 201, Design Different (LAK, 2016).
조직위원회Organizing
Committee
-
위원장 Chairman권종욱 Kwon Jongwook영남대 건축학부 Professor, Youngnam University
-
부위원장 Vice Chairman신창훈 Shin Changhoon운생동 건축사 사무소 Principal, Unsangdong Architects
위원Committees
-
안동준 Ahn Dongjoon(금오공대 건축학부 Professor, Kumoh National Institute of Technology)
-
권제중 Kwon Jaejoong(대구대 건축공학과 Professor, Daegu University)
-
정해준 Jeong Hyejoon(계명대 생태조경학과 Professor, Kyemyoung University)
-
김윤희 Kim Yoonhee(계명대 산업디자인과 Professor, Kyemyoung University)
-
박용균 Park Yongkyun(수성구청 Suseong-gu)
-
정진상 Jeong Jinsang(수성구청 Suseong-gu)
-
김훈 Kim Hoon(경북대 건축학부 Professor, Kyeonbuk University)
-
석강희 Seok Kanghee(경일대 건축디자인과
Professor, Kyongi University) -
최혜영 Choi Hyeyoung(성균관대 조경학과
Professor, Seongkyoongwan University) -
최태영 Choi Taeyung(수성구청 Suseong-gu)
-
주최 Host
수성구 Suseong-gu
-
주관 Organizer
(재)수성문화재단 Suseong Culture Foundation
- 자료관리 담당자 :
- 정책추진단 신원철
- 전화번호 :
- 668-1541
- 최근자료수정일 :
- 2024-08-29